Podatnicy w ramach swojej działalności często przeprowadzają spotkania z istniejącymi lub potencjalnymi kontrahentami. O ile spotkania te odbywają się w siedzibie spółki lub powiązane są z typową usługa gastronomiczną to organy podatkowe nie kwestionują ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Co jednak w sytuacji, gdy takie spotkanie odbywa się w loży VIP podczas koncertu lub meczu?

Czy wydatki na wykupienie loży są kosztem uzyskania przychodów? (CIT)

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT). W orzecznictwie przyjmuje się, że "reprezentacją" jest przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów, którego celem jest stworzenie oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.

Nie są reprezentacją:
- imprezy integracyjne,
- spotkania z kontrahentami powiązane z typową usługą gastronomiczną (interpretacja ogólna z dnia 27 listopada 2013 r. sygn. DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521)

Wykupienie loży wiąże się z wieloma świadczeniami, za całość których obowiązuje jedna cena. O ile wstęp na wydarzenie - bilet wstępu czy napoje alkoholowe mieszczą się w pojęciu "reprezentacji", to sama usługa gastronomiczna mieści się w typowym spotkaniu biznesowym z kontrahentami. Może być jednak ciężko wydzielić część "biznesową" od "rozrywkowej". Przyjmując, że wstęp na wydarzenie (bilet wstępu) jest wiodący w takim pakiecie to dla bezpieczeństwa warto taki wydatek uznać, za nie stanowiący kosztu uzyskania przychodu jako "reprezentacja".

Przykładowo organ podatkowy jako wydatek na "reprezentację" uznał wydatki na wynajem loży VIP na stadionie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2021 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.243.2021.1.NL.

Czy udział w wydarzeniu jest przychodem dla kontrahentów/pracowników? (PIT)

Gdy spotkanie jest zaaranżowane przez podatnika i mają w nim uczestniczyć zarówno przedstawiciele kontrahenta jaki i podatnika to jest to spotkanie biznesowe. Wiodącym celem tego wydatku jest "reprezentacja" czyli stworzenie pozytywnego wizerunku podatnika. Ponieważ to podatnik chce stworzyć swój pozytywny wizerunek to również on osiąga główną korzyść z takiego wydarzenia.

Mając na uwadze element "reprezentacyjny" można się spotkać w takiej sytuacji ze stanowiskami organów podatkowych, że uczestnicy takiego spotkania osiągają przychód. 

Jest jednak wiele argumentów wskazujących, że uczestnicy nie osiągają przychodu z tytułu uczestnictwa w takim spotkaniu. Orzecznictwo wskazuje na obiektywne kryteria, którymi należy się kierować przy określaniu, czy w analizowanym przypadku mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem na rzecz pracownika, a patrząc szerzej również klientów/kontrahentów. Za przychód mogą być uznane świadczenia, które:
1) po pierwsze, zostały spełnione za zgodą danej osoby (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
2) po drugie, zostały spełnione w jej interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
3) po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

W tej sytuacji dyskusyjne jest spełnienie każdego z tych warunków.
Nawet jeśli kontrahent/pracownik uczestniczy w spotkaniu, po jego stronie nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Nie sposób bowiem zakładać, że gdyby nie zaproszenie od podatnika pracownik czy kontrahent wydałby pieniądze na uczestnictwo w takim wydarzeniu.
Przede wszystkim celem poniesienia przez Spółkę wydatku była "reprezentacja". Zatem świadczenie to zostało udzielone w interesie Spółki - wykreowania jej pozytywnego wizerunku. Zatem wydatek ten może przełożyć się pośrednio lub bezpośrednio na zacieśnienie współpracy z kontrahentem.
Trudno utrzymywać, że przychodem pracownika/kontrahenta jest możliwość okazjonalnego uczestnictwa w wydarzeniu, obiedzie czy kolacji przy okazji spotkania służbowego, a wartość biletu wstępu czy zjedzonych przez niego potraw i wypitych napojów wyznacza podstawę opodatkowania.

Podsumowując mimo zdarzających się niekorzystnych interpretacji organów podatkowych należy uznać, że świadczenie to zostało poniesione przede wszystkim w interesie Spółki, dlatego nie powinno stanowić przychodu dla pracowników/kontrahentów.

Czy można odliczyć VAT i czy trzeba go ponownie doliczyć? (VAT)

W zakresie podatku od towarów i usług należy przyjąć, że celem wykupienia loży nie jest zaspokojenie potrzeb osobistych gości, ale wzmocnienie publicznego wizerunku podatnika, integracja zaproszonych gości, polepszenie komunikacji. Świadczenie to nie jest wykonane w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności, ma z nią luźny związek.

Podsumowując na gruncie podatku od towarów i usług w tym przypadku, w odniesieniu do pracowników/kontrahentów można mówić o świadczeniu usługi nie tyle na ich cele osobiste lecz przede wszystkim w ramach innej działalności Spółki. I jako nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy VAT (podobnie wyrok NSA z dnia 23.10.2015 r. sygn. I FSK 1104/14). 

W konsekwencji Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, a następnie musi rozliczyć podatek należny z uwagi na inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Marcin Szymocha 
Doradca podatkowy (nr wpisu 12870) 

Jesteś zainteresowany/a konsultacją? Zapraszam do kontaktu.